Lisätty viitteet IX ja X 12.6.2010 Juhani Putkinen
Venäjän hyökättyä Suomen kimppuun 30.11.1939 rikkoen raukkamaisesti Suomen ja Venäjän välillä voimassa olleita hyökkäämättömyyssopimusta, Tarton rauhansopimusta, sopimusta rajaselkkausten selvittämisestä sekä allekirjoittamaansa YK:n edeltäjän Kansainliiton Peruskirjaa alkoi Suomen ja Venäjän välillä käyty Talvisota.
Kun
Suomi oli naiivisti uskonut sopimuksiin ja varustautunut sotaan erittäin
huonosti, niin Talvisota oli luonteeltaan lähinnä maasotaa. Kuitenkin on syytä
tarkastella myös millainen Talvisota oli ilmavoimien ja ilmatorjunnan suhteen.
Silloin ensimmäisenä tulee tietenkin mieleen Suomen hävittäjälentokoneet ja
ilmatorjuntatykit. Kuinka ollakaan Suomella ei käytännöllisesti katsoen ollut
ilmatorjuntatykkejä Talvisodan alkaessa. Hävittäjäkoneita oli hyvin vähän,
eikä ajanmukaisia ollut lainkaan.
Sen
sijaan Suomen ilmavoimille oli hankittu pieni määrä ajanmukaisina pidettäviä
pommituslentokoneita - joten ilmasodasta puhuttaessa ei voida olla käsittelemättä
Suomen pommikoneita, niin nurinkuriselta kuin se tuntuukin.
”Karjalan
Kannaksella yli 1000 konetta, Laatokan Karjalassa 500 konetta, pohjoisilla
armeijoilla lähes 500 konetta, Itämeren- ja
Pohjoisen laivaston ilmavoimille 600 konetta, kaukopommituksiin 300
konetta, erillisoperaatioissa 300 konetta.” -- Yhteensä ”Suomen vastaisella rintamalla peräti
3253 konetta.” Tämän luvun 3253 Venäjä myönsi vuonna 1989.[i]
Huomattakoon, että 1.10.1939 Venäjän ilmavoimilla oli 12 677 lentokonetta.[ix]
Niinpä, niin. Ajanmukaisille
hävittäjäkoneille olisi Suomella ollut silloinkin käyttöä - esimerkiksi
Messerschmiteille tai Spitfireille. Olisipa ollut edes 100 kpl Hurricaneja,
joita sitten sodan aikana saatiin tusinan verran.
Syksyllä 1938 Utissa
koelennettiin Heinkel He 112 hävittäjä[ii],
mutta Suomen ilmavoimien idioottimainen komentaja kenraali Lundgvist päättikin
tilata kotimaiselta lentokoneteollisuudelta ”paskaa” - ne kotimaiset eivät
ennättäneet Talvisotaan, eikä niistä ollut hyötyä myöskään
Jatkosodassa.
Heinkel olisi ollut kova sana
ja koneen suunnittelija lupasi puoltaa niiden koneiden myyntiä Suomeen - vaan
ei.
Katsotaanpa sitten millainen
romutarha Suomella oikein oli - lentokuntoiset (ei tarkoita sotakelpoisia)
koneet 30.11.1939:
”Hävittäjiä
43 kappaletta.
-
Joista 33
oli Fokker D.21 hävittäjiä, jotka olivat tyydyttäviä hävittäjätehtäviin.
-
Loput 10
oli Bulldog hävittäjiä, jotka olivat täysin vanhentuneita hävittäjätehtäviin.
Syöksypommitus- ja tiedustelukoneita 56 kappaletta.
-
Joista
29 oli Fokker CX tiedustelu-, yhteistoiminta-
ja syöksypommituskoneita. Koneet
olivat kohtalaisen hyviä kyseisiin tehtäviin.
-
6
Fokker C.VE tiedustelu- ja häirintäpommituskonetta,
jotka olivat tyydyttäviä mainittuihin tehtäviin.
-
16
Ripon IIF tiedustelu- ja häirintäpommituskonetta. Koneet olivat jo täysin vanhentuneita
sotakoneina.
-
5 Junkers K-43 ja W-34 tiedustelu- ja häirintäpommituskonetta. Nämäkin koneet olivat jo täysin
vanhentuneita sotakoneina, mutta kohtalaisia kuljetuskoneina varsinkin omalla
puolella rintamaa. --
Pommikoneita
oli ilmavoimillamme lentokunnossa 16 konetta.
- Kaikki 16 konetta olivat
Bristol Blenheim Mk.I kaukotoimintakoneita.
Koneet olivat hyviä pommi- ja
tiedustelukoneita. Ainoa haitta oli
koneiden vaatimaton pommikuorma (600-800 kg, käytännössä jopa vähemmän).”[iii]
Yhteensä noin 115
sotakonetta. Aivan eksaktia numeroa ei ole antaa, koska tulkinnanvaraa jää
aina. Esimerkiksi pitäisikö laskea mukaan korjattavana olevat vaiko ei.
Kuten on yleisesti tiedossa,
niin Suomi sai erittäin runsaasti sympatiaa imperialistisen Venäjän hyökättyä
Suomen kimppuun ja Kansainliiton kehottaessa auttamaan Suomea. Valitettavasti se
sympatia ei realisoitunut nopeisiin ja laajamittaisiin sotilaskonetoimituksiin
Suomelle.
No, jotakin sentään
saatiin:
Italiasta tilattiin 35 kpl Fiat
G.50 hävittäjäkoneita, mutta Venäjän liittolainen
Saksa esti niiden kuljetuksen oman alueensa kautta, joten ensimmäiset koneet
ehtivät Suomeen helmikuun lopulla 1940 - eivätkä ne siten ennättäneet käytännössä
mukaan Talvisotaan.
Ranska lahjoitti Suomelle hävittäjäkoneita
Morane-Saulnier
M.S.406. Niitä saapui Suomeen 30 kpl helmikuussa
1940. Muuten kohtalainen kone, mutta heikko aseistus. Ehkä niistä olisi ollut
kuitenkin enemmän hyötyä, jos ne olisi saatu käyttöön ennen Talvisotaa. On
oltava toimiva huolto-organisaatio työkaluineen, varaosineen ja osaavine henkilöstöineen.
Lentäjäkin tarvitsee harjoitusta uudella konetyypillä ennen sotalennolle lähtöä.
Siten lienee oikein todeta tämänkin tyypin osalta ettei se ennättänyt
Talvisotaan.
USA:sta ostettiin
jenkkilaivaston ylijäämähävittäjiä (ei kelvannut laivastolle) Brewster
B-239 44
kpl. Ne olivat kelpo koneita, mutta eivät ennättäneet Talvisotaan. Olisipa ne
ostettu puoli vuotta aikaisemmin.
Englannista tilattiin
12.12.1939 30 kpl
Gloster Gladiator Mk.II hävittäjiä. Ne olivat hävittäjiksi jo
vanhentuneita, mutta harjoitushävittäjistä kävivät kyllä. Englanti
lahjoitti 10 kpl, Suomi osti loput 20 kpl. Ensimmäiset koneet saatiin Suomeen
jo 18.1.1940 - nopeasti toimittu, mutta oliko hyötyä onkin jo ihan toinen
asia.
Etelä-Afrikka lahjoitti
Suomelle Gloster Gauntlet II koneita 29 kpl, mutta niistä saapui Suomeen
vain 24 kpl. Eivät ennättäneet Talvisotaan, eikä niistä vanhentuneina olisi
sotakoneiksi ollutkaan.
Muutakin hävittäjäromua
saatiin pieniä määriä, mutta niistä oli enemmän haittaa kuin hyötyä.
Lentokoneet on ostettava varaosineen työkaluineen, ammuksineen, jne. ja
otettava käyttöön hyvissä ajoin ennen sotaa.
Ajanmukaista
pommikonekalustoa sen sijaan saatiin hankittua lisää Talvisodan kuluessa, se
on sitten jo taas ihan eri asia minkä verran niistä ennätti olla hyötyä enää
Talvisodassa. ”Bristol Blenheim Mk.I ja Mk.IV. Talvisodan
aikana näitä pommitusvoimiemme selkärankana olleita koneita ostettiin lisää
Englannista 24 kappaletta, joista puolet oli lyhytnokkaista I-mallia ja
loput pitkänokkaista IV-mallia. IV-mallin koneista tuhoutui kaksi matkalla
Suomeen ja loput koneet saapuivat perille 21.1.1940. Kaikki I-mallin koneet saapuivat
puolestaan Suomeen 26.2.1940.”[iv]
Hävittäjälentäjämme
saavuttivat vanhentuneilla koneillaan hyviä tuloksia Talvisodassa noin
30-kertaista ylivoimaa vastaan - olisipa ollut ajanmukaisia hävittäjäkoneita
edes 100 kpl.
Kuten edellä todettiin niin
Suomella oli 16 kpl ajanmukaisia pommikoneita, joita voitiin käyttää
esimerkiksi tiedustelutehtäviin. Jokainen ymmärtää kuitenkin, ettei
sellaisella konemäärällä voida saavuttaa järin suuria tuloksia. Ymmärrän
mainiosti rintamamiehiä, joiden mielestä omia koneita ei Talvisodassa nähty -
siitä he saavat kiittää itse vapaissa vaaleissa valitsemiaan poliitikkoja,
jotka ”säästivät”.
Lentorykmentti 4:n Blenheim
pommikoneet suorittivat koko Talvisodan aikana yhteensä 423 sotalentoa,
lentotuntien määrän ollessa yhteensä 851 tuntia. Pommeja pudotettiin yhteensä
6 320 kpl yhteispainoltaan 204 802 kg.[v]
Omille näkymättöminä, mutta hyödyllisinä pommituslentoina voidaan mainita
vihollisen selustassa tapahtuneet rautateiden, maanteiden ja lentokenttien
pommitukset, joista johtuen maavoimiamme kohtaan kohdistui pienempi paine kuin
ilman kyseisiä pommituksia. Pommikonehankinnat eivät siten olleet suinkaan hyödyttömiä
- mutta pommikoneita olisi pitänyt hankkia ajoissa enemmän ja lisäksi
runsaasti ajanmukaisia hävittäjäkoneita.
Suomen ilmavoimat lensivät
noin 5 870 lentoa Talvisodassa, joista torjuntalentoja 3 900,
yhteistoimintalentoja 1 100, pommituslentoja 800 ja valokuvauslentoja 70.[vi]
Venäjä puolestaan lensi
Suomea vastaan Talvisodassa sotalentoja noin 101 000 kpl, joista pommituslentoja
noin 44 000. Pommeja venäläiset pudottivat suomalaisten niskaan noin 25 000
tonnia (suomalaiset venäläisten niskaan noin 205 tonnia).
Venäjän ilmavoimien tappiot
heidän oman ilmoituksensa mukaan (valehdellut kuten tavallista) Talvisodassa
olivat 261 konetta ja 321 lentäjää (tieto vuodelta 1989). Suomalaisten
virallisten pudotustilastojen mukaan ilmavoimamme ampuivat alas 218 venäläiskonetta,
joista 165 oli pommikoneita, 42 hävittäjiä ja 11 tiedustelukoneita.
Ilmatorjuntamme ilmoitti lisäksi ampuneensa alas kaikkiaan 314 venäläiskonetta.
Suomalaisten pommikoneiden pommituksilla kentälle tuhottuja venäläiskoneita
voidaan arvioida olleen noin 100.[vii]
Siten venäläisten tappiot olivat Talvisodassa yli 600 konetta sotatoimissa ja
lisäksi onnettomuuksissa tuhoutuneet.
Venäjä tietenkin valehteli
ampuneensa alas kaikkiaan 427 suomalaiskonetta ilmavoimiensa toimesta
(huomattakoon, ettei Suomella edes ollut niin paljon koneita). Todelliset Suomen
ilmavoimien tappiot Talvisodassa olivat kaikkiaan 76 lentokonetta, joihin sisältyy
myös maahamme matkalla olleet onnettomuuksissa tuhoutuneet koneet. Tuhoutuneita
suomalaisia sotakoneita oli kaikkiaan 64 konetta, joista 47 tuhoutui
taisteluissa ja loput erilaisissa onnettomuuksissa yms. Ym. lukuihin sisältyy
ruotsalaisten vapaaehtoisten menettämät kuusi konetta.[viii]
Kuinka ollakaan tässäkin
suomalainen näyttää vastaavan enemmän kuin kymmentä ryssää. Taisteluissa
tuhoutui 47 suomalaiskonetta ja yli 600 venäläiskonetta.
Olisipa Suomi varustautunut Talvisotaan, eikä pyrkinyt olemaan vähiten velkaantunut maa maailmassa.
[i] Atso Haapanen, Suomalaiset pommikoneet sodan taivaalla, 2000, sivu 24
[ii] Atso Haapanen, Suomalaiset pommikoneet sodan taivaalla, 2000, sivu 28
[iii] Atso Haapanen, Suomalaiset pommikoneet sodan taivaalla, 2000, sivu 38
[iv] Atso Haapanen, Suomalaiset pommikoneet sodan taivaalla, 2000, sivut 41-42
[v] Atso Haapanen, Suomalaiset pommikoneet sodan taivaalla, 2000, sivu 63
[vi] Atso Haapanen, Suomalaiset pommikoneet sodan taivaalla, 2000, sivu 62
[vii] Atso Haapanen, Suomalaiset pommikoneet sodan taivaalla, 2000, sivu 66