Talvisodassa
IV Armeijakunnan kaistalla Laatokan luoteisrannalla syntyi ja tuhoutui
Rykmentinmotti, jota kutsutaan myös nimellä Rykmenttimotti. Käytän kuitenkin
siellä joukkueenjohtajana ja komppanianpäällikkönä taistelleen Tauno Räisäsen
kirjassaan Kenraalimotti käyttämää nimitystä Rykmentinmotti.
Yleensä
suomalaiset eivät pyrkineet motintekoon Talvisodassa, niitä vaan syntyi kun
voimat eivät riittäneet vihollisen joukkojen tuhoamiseen ja nämä eivät
paenneet, vaan kaivautuivat puolustukseen. Poikkeuksena oli Kitilän suurmotti,
jonka syntyä käsitellään tässä
artikkelissa. Sen suurmotin teon yhteydessä oli tarkoitus tuhota nekin Venäjän
joukot, jotka sittemmin jäivät Rykmentinmottiin, kun niitä joukkoja ei
onnistuttu hyökkäyksin tuhoamaan saman tien.
Yleistä
Mottisodasta löytyy tästä
artikkelista.
Kirjan
Kenraalimotti lopussa on kartta, josta näkyy miten sen Suurmotin teko edistyi
ja missä Rykmentinmotti sijaitsi - Suurmotin ja Lemetin mottien välissä.
Kyseinen kartta ohessa.
Suurmotin
teon yhteydessä 6.1.1940 alkaen pyrittiin kaikin voimin saamaan aikaan
nimenomaan Kitilän suurmotti. Oli nimenomaan kiellettyä jäädä nahistelemaan
eri vastarintapesäkkeiden kanssa vaan oli jatkettava rohkeasti eteenpäin välittämättä
selustaan jäävistä vahvoistakin vihollisjoukoista. Piti saada katkaistua
Laatokan rantaa pitkin Salmin ja Pitkärannan kautta Kitilään suuntautuva
vihollisen 168.D:n huolto.
Venäjän
18.Divisioonan (18.D) ja 34.Hyökkäysvaunuprikaatin huolto Käsnäselän kautta
oli katkaistu jo aikaisemmin, joten nyt katkaistaisiin kaikkien kolmen yhtymän
huolto maitse. 18.D vanhemman politrukin päiväkirjaan perustuvia tietoja siitä
miten ”mukavaa” siellä moteissa oikein olikaan elää voi lukea tästä
artikkelista.
”Helmikuun
7. päivän aamuyöllä syntyi Lemetin tienhaaran motti Er.P8:n katkaistua
tieyhteyden vajaa kilometri tienhaaran eteläpuolella ja 9.2. kuluessa syntyi jälleen
uusi motti ns. Rykmenttimotti suomalaisten saatua haltuunsa tien Vorojenkiven
lounaispuolella.
Kitilän
suurmotista neuvostojoukot pyrkivät useaan otteeseen auttamaan Rykmenttimottiin
jääneitä osastojaan. Nämä hyökkäykset Er.P8 torjui Koirinojan pysäkin ja
sen eteläpuolella sijainneen kaupan maastossa.”[i]
”Heti
seuraavana aamuna Er.P8 ja I/JR 37 yrittivät motin valtausta, mutta hyökkäys
kilpistyi mottiin jääneiden hyökkäysvaunujen tuleen. Samasta syystä
Taisteluosasto Oinas joutui keskeyttämään 15.2. aamuyöllä aloittamansa hyökkäyksen
omien tappioiden kohotessa suuriksi.”[ii]
”Kun näiden tienoiden kaikki pikku
motit täten olivat selvitetyt,
saattoivat I/JR37
ja
Er.P8 keskittyä eteläisempään Ruunaviidanmäen—Vorojenkiven maastoon
muodostuneen ns. Rykmentinmotin tuhoamiseen.
Nimitys johtui tänne sijoittuneista
ehkä kahdenkin rykmentin esikunnista. Karttakuvion mukaan sitä
kutsuttiin myös 'Umpisuoleksi'.
Umpisuolen puristamiseksi
suoritettiin eri tahoilta paikallisia hyökkäyksiä,
jotka kuluttivat vihollista ja supistivat mottia. Er.P8
oli tunkeutunut Umpisuolen ja Kitilän motin väliseen, vain puolitoista
kilometriä leveään maastoon ja piti rintamansa molempiin suuntiin ulottaen
sen etelässä myös Er.P22:n miehittämään
Pukitsanmäkeen. Kun pohjoisempi motti pyysi radiolla Kitilän venäläisten komentajalta apua, kehotettiin pyytäjiä
vain murtautumaan Kitilään. Useita kertoja tätä yritettiin, mutta
Er.P8 torjui ne tarmokkaasti. Kitilän divisioona oli merkillisen
toimeton, vaikka pohjoisemmat venäläiset olivat sille alistetut.
Kun
Rykmentinmotti helmikuun 15. päivänä taas pyysi radiollaan
apua, aloitti 168.D viimeinkin saman päivän iltana avustushyökkäyksensä
rykmentin vahvuisia voimin Koirinojan suunnalta. Taistelu kesti koko yön, ja
venäläisiä kaatui sadoittain. Vain kovin ponnistuksin Er.P8 ja Er.P22
saivat hyökkäyksen torjutuksi. Pukitsanmäkikin
menetettiin, mutta vallattiin takaisin.
Kun
helmikuun 16. päivän iltana Uudenmaan Rakuunarykmentistä
muodostettu hiihtopataljoona oli alistettu kapteeni Kalervolle, täkäläisen
taisteluosaston komentajalle, saattoi hän riittävin
voimin ryhtyä Rykmentinmotin tuhoamiseen.
Siinä Er.P8
huolehtisi pääosillaan rintamasta Kitilää vastaan ja estäisi sieltä
avun tulon. I/JR37 saarrosti ja puristi mottia etelästä, lännestä
ja pohjoisesta, ja URR taas sijoittui Lutunniemen kankaan laidalle,
valmiina puristamaan idästä.
Seuraavan päivän aamuyöstä alkoi ratkaiseva taistelu,
jota kesti koko
päivän. Etelästä päin lähtenyt vänrikki Vikkelän hyökkäysosasto (I/JR37:stä valtasi Vorojenkiven ja muutenkin
pitkulainen motti kiilautui kahtia. Idästä päin URR:n osasto oli
tehokkaasti työntynyt motin keskustaa kohti. Iltaan mennessä hyökkäyksemme
kuitenkin pysähtyi. Juuri tällöin, klo 18.40, venäläiset
ponnistivat viimeiset voimansa ja ryhtyivät harvinaisella raivolla murtautumaan
Ruunaviidan ja Vorojenkiven välistä
notkelmaa myöten länteen Koirinojan asemaa kohti ja
maantietä etelään. Tällöin JR37:n I pataljoona joutui tukalaan tilanteeseen Koirinojan
aseman puolella, ja Vorojenkivi oli
uudelleen luovutettava viholliselle.
Venäläisten murtautuminen
näytti onnistuvan, vaikka kaikki mahdolliset
voimat koottiin sitä torjumaan. Kranaatinheittimien ja tykistön
tulenjohtueiden kaikki miehet, kirjurit, ajomiehet vieläpä sairaatkin
juoksivat uhatulle paikalle. Tämä tuskin olisi auttanut, mutta silloin kaksi
Er.P8:n konekivääriä ehti hyviin asemiin
Vorojenkiven pohjoisreunaan. Tuhoisan tappava tuli rätisi ryntäileviin
massoihin, ja näitä kaatui lakonaan tanterelle. Eteläinen
läpimurtoyritys pysäytettiin myös, ja helmikuun 18. päivän aamuyöstä
tilanne selvisi nopeasti.
Olimme saavuttaneet hyvin
huomattavan voiton. Vihollisen kaatuneita
laskettiin noin 1500, vankeja
tuli 250 ja
sotasaaliiksi luetteloitiin 22
hyökkäysvaunua, 36 tykkiä, 30
pst-kanuunaa, 6 nelipiippuista it-konekivääriä,
25 autoa,
17 traktoria, 32
kenttäkeittiötä,
200 ajoneuvoa, runsaasti muuta aseistusta ja varusteita, mm. 18.D:n ja kolmen
rykmentin liput. Täten jaroslavilainen divisioona
oli suurimmaksi osaksi poistettu pelistä. Lähinnä se
oli JR37:n I pataljoonan ja Er.P8:n ansiota, mutta ylipäällikön
erikoiskiitoksen ansaitsivat täysin myös motin kypsyttelyyn
ja loppuselvitykseen osallistuneet pataljoonamme Er.P22
ja 18 sekä URR.”[iii]
”Myös
suomalaiset kärsivät tuntuvia tappioita. Yksistään URR:n tappiot olivat 166
miestä.”[iv]