Miten tämä liittyy energiapolitiikkaan? Siten, että luotijunalla korvataan osittain lentoliikennettä ja maantieliikennettä. Luotijuna käyttää energianaan sähköä.
Se
miten sähköä tuotetaan vaikuttaa siihen miten ympäristöystävällinen se
luotijuna oikeastaan on.
Marraskuussa
2007 avattiin luotijunayhteys Euroopan mantereelta Lontooseen - eli mm. Pariisin
ja Lontoon välille. Luotijuna huristaa lähes koko matkan noin 300 km/h
nopeudella, joten matka-aika Lontoo-Pariisi on noin kaksi tuntia. Kun kyseessä
on liikenne keskustasta keskustaan, niin tämä on jopa nopeampi kuin
lentoyhteys kun otetaan huomioon matka-ajat keskustasta lentokentille ja
lentokenttien turvatarkastukset.
Pariisin
ja Lontoon välinen luotijunayhteys on mitä todennäköisimmin erittäin paljon
ympäristöystävällisempi kuin lentoyhteys. Lentokoneet käyttävät
polttoaineenaan lentopetroolia tai potkurikoneen tapauksessa käyttäisivät
lentobensiiniä. Tämän luotijunan käyttämä sähkö tuotetaan todennäköisesti
ja toivottavasti ranskalaisissa ydinvoimaloissa - eli ympäristöystävällisesti.
Saksan
vihreät ja demarit ajavat typeryydessään puhtaan ydinvoiman alasajoa. Se
merkitsisi, että lähes kaikki Saksan sähköntuotanto tapahtuisi polttamalla
fossiilisia polttoaineita - lähinnä hiiltä.
Jos
niin surkeasti kävisi, niin luotijuna ei olisikaan niin ympäristöystävällinen
vaihtoehto kuin siinä tapauksessa, että sähkö tuotettaisiin ydinvoimalla
(tai vesivoimalla).
Tuulivoimastahan ei tunnetusti ole perusvoimaksi - kun tuulivoimalat eivät tuota tyynellä eikä myrskyssä.