23.1.2009
on julkistettu Suomen turvallisuus- ja puolustuspoliittinen selonteko.
Selonteko
näyttää olevan vanhentunut jo syntyessään - ainakin Viron osalta.
Selonteossa
nimittäin väitetään: ”Pohjoismaiden ja Baltianmaiden asevoimien henkilöstövahvuudet
ovat uudistusprosessien myötä laskemassa.”[i]
Todellisuudessa
Viron hallitus hyväksyi 22.1.2009 uuden puolustusvoimain kehityssuunnitelman
10 vuodeksi. Sen suunnitelman perusteella Viron sodan ajan joukkojen määrä
suunnilleen kaksinkertaistuu nykyisestään, eikä suinkaan vähene.
Asevelvollisuutta suorittamaan kutsutaan entistä enemmän porukkaa ja
kertausharjoituksia tullaan pitämään oleellisesti enemmän kuin tähän
saakka. Myös rauhan ajan kaaderihenkilöstöä kasvatetaan hyvin merkittävästi.
Puhumattakaan siitä, että Viroon hankitaan merkittävä määrä uutta
modernia puolustusmateriaalia nimenomaan oman alueen puolustamista varten.
”Siperia” on opettanut Viroa, mutta Suomen puolustuskyvyn kehittäminen näyttää
olevan poliitikoillemme edelleen sivuseikka. Ottaisivat oppia Talvisodan
”malli Cajanderista”. Talvisodan jälkeen silloinen valtiovarainministeri Väinö
Tanner (SDP) totesi, että: ”puhdasta säästämistä
olisi ajoissa varautuminen ollut.” Tässä
siitä lähemmin.
Sananselitys
NATO-kysymyksessä on lähes surkuhupaisaa. On esitettävä hakemus NATOon
liittymisestä, eikä väitellä pilkunpaikasta jossakin fraseologiassa.
Selonteossa
esitetään, että puolustusmateriaalin teknisen kallistumisen vuoksi puolustusmäärärahoja
nostetaan vuodesta 2011 alkaen 2% vuodessa normaalin inflaatiokorotuksen lisäksi.
Se on tietenkin oikeansuuntainen toimenpide, mutta aivan liian vähäinen.
Puolustusmäärärahojen
reaalista tasoa ei valitettavasti olla kasvattamassa, vaan surkea olotila jatkuu
käytännössä edelleen.
Suomen
puolustusmäärärahojen oikea minimitaso on 2% bruttokansantuotteesta. Nyt kun
se on ollut pitkään aivan liian alhainen, niin puolustusmäärärahojen pitäisi
olla seuraavat kymmenen vuotta vähintään tasolla 2,5% bruttokansantuotteesta
ja sen 10 vuoden jälkeen voisi tarkastella voitaisiinko se laskea tasolle 2%
BKT:stä.
Selonteossa
kirjoitetaan Kriisinhallinnasta mm. seuraavaa: ”Osallistumista YK:n
kriisinhallintatoimintaan pyritään vahvistamaan. Suomi on perinteisesti
tukenut YK:n kriisinhallintatoimintaa ja osallistuu jatkossakin YK:n
operaatioihin sotilas- ja siviilivoimavaroin. Suomi varautuu osallistumaan muun
muassa YK:n tulevaan operaatioon Tšadissa.”[ii]
Suomi
EI saa hajottaa kuitenkin suhteellisen vähäisiä voimavarojaan useisiin eri
kohteisiin.
Suomen
tulee keskittää toimintaansa vähäisiin kohteisiin,
mutta siellä sitten niin suurin voimavaroin, että voidaan todella vaikuttaa
tilanteen paranemiseen merkittävästi.
Esimerkiksi Tshadiin
EI pitäisi mielestäni osallistua lainkaan, mutta Afganistaniin
pitäisi panostaa aivan oleellisesti enemmän sekä sotilaallista, että
siviilipanostusta.
Pitää hoitaa yksi
homma kerrallaan kuntoon saakka, eikä hajottaa voimia niin, että ollaan kyllä
paikalla (loputtoman kauan), mutta voimavarat eivät sitten juuri muuhun riitäkään.
Selonteossa
sanotaan miinoista seuraavaa: ”Suomi on sitoutunut liittymään jalkaväkimiinat
kieltävään Ottawan sopimukseen vuonna 2012 ja hävittämään varastoissaan
olevat jalkaväkimiinat vuoden 2016 loppuun mennessä.”[iii]
Tässä
asiassa on viimeinkin otettava järki käteen - ja peruttava idioottimainen päätös
liittyä Ottawan sopimukseen.
Jalkaväkimiinat
ovat halpa ja tehokas puolustuksellinen asejärjestelmä Suomen puolustamiseksi
- mikä parasta ne miinat ovat jo olemassa. Niistä EI saa luopua, vaan niiden käytön
koulutusta on tehostettava oleellisesti - ja niitä on hankittava lisää sitä
mukaa kun ”parasta ennen” päiväys menee entisistä umpeen.
27.1.2009
uutisoitiin[iv],
että puolustusvoimat hankkii viuhkapanoksia 16,7 miljoonalla eurolla korvaamaan
jalkaväkimiinoja. On hyvä, että viuhkapanoksia hankitaan - mutta ne olisi
pitänyt hankkia olemassa olevien jalkaväkimiinojen lisäksi, eikä suinkaan
korvaamaan niitä.
Viuhkapanosten lisäksi Suomen on hankittava hyvin runsaasti lisää kylkimiinoja, sekä kaukolaukaisimia viuhkapanosten ja kylkimiinojen turvalliseksi räjäyttämiseksi etäältä juuri silloin kun vihollinen on kohdalla. Kylkimiina voi olla myös halpa.
Selonteko:
”Puolustusvoimien materiaalin varastointia keskitetään ja osasta varastoja
ja varastoalueita luovutaan.”[v]
Varastoinnin
keskittäminen johtaa siihen, että vihollisen on yhä helpompaa yllätyshyökkäyksellä
tuhota Suomen puolustusmateriaali, niin ettei liikekannallepanossa voida
perustaa haluttuja joukkoja.
Elokuussa
2008 Venäjä tuhosi Georgian lkp-varastoja hyökätessään
Georgiaan, aiheuttaen hyvin suurta hankaluutta joukkojen perustamiselle.
Mobilisointi käytännössä epäonnistui.
Kaikki
munat EIVÄT saa olla samassa korissa.
Jatkosodan
päätyttyä Venäjän nimenomainen halu oli, että Suomi varastoi aseensa
pieneen määrään varikkoja - arvannette mistä syystä. Ei kai Suomi nyt
vaan vapaaehtoisesti toteuta vihollisen toivetta?
Lainaan evl Tuomo
Hirvosta: ”Venäjän valmius käyttää asevoimaa poliittisten
tavoitteiden saavuttamiseksi on vihdoinkin tullut selväksi Suomen
hallitukselle. Viime elokuussa käytyyn Georgian sotaan saakka valtiojohtomme ei
tätä tunnustanut siitä huolimatta, että presidentti Vladimir Putin
ilmoitti asiasta jo ensimmäisellä virkakaudellaan. Nykyinen presidentti Dmitri
Medvedev on vahvistanut, että doktriini on yhä voimassa. Kreml pitää
oikeutenaan puolustaa kansalaisiaan myös vieraan valtion alueella, jos venäläisvähemmistöä
kohdellaan sen mielestä kaltoin.
Viime perjantaina julkistetussa turvallisuus- ja puolustuspoliittisessa selonteossa hallitus tuo nämä näkökohdat rehellisesti esille ja lisää, että Georgian kriisi saattaa luoda pitempiaikaisen jännitteen Eurooppaan sekä vaikeuttaa turvallisuuspoliittista yhteistyötä. Kriisin sanotaan myös osoittaneen, että Suomesta etäällä olevat tapahtumat saattavat heijastua kielteisellä tavalla Euroopan unionin ja Venäjän suhteiden kautta meidänkin asemaamme.”[vi]
Selonteossa
tunnustetaan jossakin määrin tosiasioita, mutta edelleen pitää osata lukea
myös rivien välistä kuten synkimpänä suomettuneisuuden aikana. Tosiasiat on
syytä sanoa suoraan ja kiertelemättä juuri niin kuin ne ovat. Yksi kiistämätön
tosiasia on, että nimenomaan Venäjä on sotilaallinen uhka Suomelle.
Hirvonen:
”Selonteko sanoo suoraan Venäjän tavoittelevan suurvalta-aseman
palauttamista sekä Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen tehtyjen ja epäedulliseksi
koettujen ratkaisujen muuttamista.”[vii]
Tämäkin
kannattaa suomentaa suoremmin: Venäjä on imperialistinen roistovaltio, joka
pyrkii laajentamaan alueitaan muiden valtioiden ja kansojen kustannuksella.
Venäjä
piilottaa edelleen todelliset sotilasmenonsa - eli suoraan sanottuna valehtelee.
Hirvonen:
”Venäjän virallinen puolustusbudjetti on kasvanut koko viimeisen
vuosikymmenen ajan ollen edellisvuonna noin 28 miljardia euroa. Luku ei
kuitenkaan kerro totuutta sotilaallisen sektorin kaikesta varainkäytöstä,
sillä aseellisia yksiköitä löytyy useista voimaministeriöistä. Vanhaan
neuvostotapaan lukuisilla Venäjän siviilihallinnon aloilla on lisäksi
velvollisuus tukea asevoimia vastikkeetta. Se kasvattaa kokonaissummaa
huomattavasti.”[viii]
Hirvonen:
”Hallituksen mukaan Suomi ei voi käyttää puolustuksensa suunnitteluun
ulkopuolelta saatavaa sotilaallista tukea, koska maa on sotilasliittoon
kuulumaton. Suomen on kuitenkin varauduttava mahdollisen kansainvälisen avun
vastaanottamiseen ja antamiseen. Sekavampaa tehtävän antoa saa etsiä. Se
johtaa suunnittelijan epätoivoiseen tilanteeseen, kun hän ei tiedä, millaisia
joukkoja on mahdollisesti tulossa apuun ja millaisia joukkoja pitäisi irrottaa
kansainvälisille kentille.
Eikä niitä näytä
tietävän tehtävän antajakaan. Tuoreessa turvallisuuspoliittisessa
selonteossa hallitus on puhunut itsensä pussiin. Ensin se toteaa aivan oikein,
että Euroopan unionin keinovalikoimaan kuuluu vain sotilaallinen
kriisinhallinta eikä yhteisvastuulauseke koske suinkaan aseellista hyökkäystä.
Lissabonin sopimuksen turvatakuulauselma oli tarkoitettu sodan varalle, mutta
Vanhasen ensimmäinen hallitus vesitti sen. Turvatakuut pannaan täytäntöön
Naton johdossa, koska EU-maiden enemmistö kuuluu sotilasliittoon.
Nyt
turvatakuulauseke nostetaankin arvoonsa ja väitetään, että EU:n jäsenyys
edellyttää Suomelta sotilaallista valmiutta myös keskinäiseen avunantoon.
Sitä ei meiltä vielä edellytetä eikä meillä ole mitään takeita
sotilaallisen avun saamiseksi muilta jäsenmailta. Sopimushan ei ole voimassa.
Havaittuaan tämän mahdollisuuden toiveajatteluksi hallitus toteaa suoraan, että
omien voimavarojen osoittautuessa riittämättömäksi on välttämätöntä
varmistaa avun saanti kriisitilanteessa kansainvälisessä yhteistyössä tai
liittoutumalla.”[ix]
Suomen
on SEKÄ liityttävä NATOon mahdollisimman nopeasti ETTÄ tehostettava entisestään
suureen reserviin perustuvaa aluepuolustusta. Se taas edellyttää reilua
tasokorotusta Suomen puolustusmäärärahoihin.
Kustannustehokas
keino tehostaa maanpuolustusta on kehittää maakuntajoukoista
todellinen suojeluskuntajärjestelmä
- olkoon nimi sitten mikä hyvänsä - jossa miehillä on kaikki varusteet (myös
aseet ja ammukset) kotonaan ja raskas aseistus läheisen suojeluskuntatalon
asevarastossa.
Nykyisin Suomi on lähes turvaton yllätyshyökkäystä vastaan. Se turvattomuus on ehdottomasti poistettava.
[i] SUOMEN TURVALLISUUS- JA PUOLUSTUSPOLITIIKKA 2009, sivu 55
[ii] SUOMEN TURVALLISUUS- JA PUOLUSTUSPOLITIIKKA 2009, sivu 87
[iii] SUOMEN TURVALLISUUS- JA PUOLUSTUSPOLITIIKKA 2009, sivu 88
[iv] http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/puolustusvoimat-korvaa-jalkavakimiinoja-viuhkapanoksilla/127295
[v] SUOMEN TURVALLISUUS- JA PUOLUSTUSPOLITIIKKA 2009, sivu 105
[vi] http://www.turunsanomat.fi/mielipiteet/?ts=1,3:1009:0:0,4:8:0:0:0;4:9:0:0:0;4:139:0:0:0;4:140:0:1:2009-01-28,104:140:590022,1:0:0:0:0:0:
[vii] http://www.turunsanomat.fi/mielipiteet/?ts=1,3:1009:0:0,4:8:0:0:0;4:9:0:0:0;4:139:0:0:0;4:140:0:1:2009-01-28,104:140:590022,1:0:0:0:0:0: