Tshetshenian historiaa ennen itsenäistymistä
Koska Tshetshenian historia ei
ole kovin yleisesti tunnettu, niin mielestäni on syytä kerrata sitä jonkin
verran. Vaikka pyrinkin koko ajan viittaamaan julkisiin lähteisiin, niin totean
samalla, että tunnen henkilökohtaisesti Tshetshenian vapailla vaaleilla
valitun laillisen (Mashadovin) hallinnon edustajia – mm. ensimmäisen
varaulkoministerin Eminat Saijevan (nainen), parlamentin ulkoasianvaliokunnan
puheenjohtajan Ahjad Idigovin ja muita virallisia edustajia. Heidän kauttaan
olen luonnollisesti saanut sellaistakin informaatiota, jota ei ole julkisesti
saatavissa.
Antero Leitzinger Tshetsheenit:
”Tshetsheenit
asuttavat Kaukasuksen pohjoisrinnettä, naapureinaan lännessä veljeskansa
inguushit - itse asiassa tshetsheeniheimo, jonka erottaa muista vähäinen
murre-ero ja hieman myötämielisempi suhtautuminen venäläisiin 1800-Iuvulta lähtien
- sekä idässä Dagestanin alueen monet kansat. Pohjoisessa Tshetshenian
halkovat Terek- ja Sundzha-joet, joiden varsille asettuivat alueen viimeisimmät
asukkaat, venäläiset.
"Tshetsheenit"
ja ''Tshetshenia'' eivät ole kansan ja maan omakielisiä nimiä vaan venäläisten
antamia, Argun-joella (15 km Groznyista kaakkoon) sijaitsevien
Tshetshen-nimisten kylien mukaan, joissa he ensimmäisinä kertoina kohtasivat tämän
kansan edustajia. Tshetsheenit itse kutsuvat kansaansa nimellä nahtshi ja
maataan ydinalueensa mukaisesti Itshkerian tshetsheenitasavallaksi (kumykinkielessä
itshjer tarkoittaa "sisämaata"). Armenialaiset kutsuvat
tshetsheenejä naktshatjoiksi, georgialaiset lähimmän heimon mukaan kisteiksi,
osseetit venäläisittäin tsatsaneiksi, kabardit shesheiksi, kumykit
mitshigisheiksi ja avaarit burtieleiksi. Vaikka tshetsheeneistä käytetään
eri kielissä eri nimiä, he muodostavat hyvin yhtenäisen kansakunnan.”[i]
”Armenialaisissa
lähteissä tshetsheenien esi-isät mainitaan jo 600-luvulla. Sen jälkeen heidät
mainitaan vanhoissa georgialaisissa kronikoissa. Georgiasta levisi 700-Iuvulla
Kaukasuksen pohjoispuolelle kristinusko, jonka jäänteinä Tshetsheniankin
alueelta löytyy kirkkojen raunioita. Tshetsheenit luopuivat kristinuskosta kääntyessään
1300-luvulta alkaen (ja 1700-luvulle mennessä) islamiin, jota levittivät
puolestaan kumykit ja avaarit Dagestanista päin. Tshetsheenien kansalliseepos
"Illi" syntyi 1500-luvulla.”[ii]
”Monista
muista kansoista poiketen tshetsheenien valtiomuoto oli vapaiden miesten
demokraattinen yhteisö, suunnilleen samaan tapaan kuin Euroopan toisen
vuoristokansan, sveitsiläisten parissa. Yhteisistä asioista päättivät kylänvanhimmat
ja valtuustot. Talonpojat omistivat maansa ja maksoivat sen tuotosta kymmenyksen
moskeijoille, jotka käyttivät näitä rahoja hyväntekeväisyyteen.
Tshetsheeneillä ei ollut perinnöllisiä päälliköitä eikä ylimystöä. Tästä
venäläiset olivat sittemmin kovin pahoillaan, koska se esti alistamasta koko
kansaa kerralla yksinkertaisesti lahjomalla tai vangitsemalla päällikön.”[iii]
”Vuonna
1721 Pietari
Suuri perusti Sulakille linnoituksen ja valtasi Derbendin. Kesällä 1722
Venäjän sotajoukko
kohtasi tshetsheenit ensimmäisen kerran yrittäessään vallata Enderin kylän.
Tshetsheenit voittivat taistelun ja Pietari Suuri usutti kalmukit kostoretkelle
heitä vastaan. Kymmenen vuotta myöhemmin käytiin taistelu Argunin varrella.
Kizliarista tuli vuosiksi 1735-1765 käytännössä venäläisen Kaukasian pääkaupunki.
Tshetsheenien kistiheimo valtasi kaupungin ja surmasi sen asukkaat Venäjän ja
Turkin välisen
sodan aikana 1760-luvun lopulla.”[iv]
”Mansur
oli oppinut mies ja ankaran kohtuullinen elämäntavoissaan. Hän saarnasi
koraania ja käännytti pakanallisia heimopäälliköitä islaminuskoon.
Uskonnolliseksi johtajaksi, imaamiksi, Mansur valittiin vuonna 1785. Myöhemmin
kerrottiin, että hänen aikanaan tshetsheenit olivat niin rehellisiä, että
jos tien varrelta löytyi jonkun omaisuutta tai rahaa, se sidottiin paaluihin
odottamaan omistajaansa. Vuonna 1786 (Katariina
Suuren kreivi – jp)
Potemkin yritti vangituttaa Mansurin ja komensi tehtävään eversti Pierin,
joka poltti Aldin 60 talon kylän. Mansur pakeni mutta järjesti venäläisille
metsässä väijytyksen, jossa nämä menettivät komentajansa, seitsemän muuta
upseeria, yli 600 sotamiestä ja kuusi tykkiä.”[v]
”Vuonna
1816 Venäjän keisari lähetti Kaukasusta valloittamaan kenraali Jermolovin. Tämä
otti alusta alkaen tehtäväkseen
koko alueen liittämisen kiinteästi valtakunnan yhteyteen. Ensimmäiseksi olisi
alistettava tshetsheenit - - Jermolovin strategia perustui siviiliväestön
hillittömään terrorisointiin, joka herätti raakuudellaan kauhistusta jopa
itse Moskovassa. Hän oli luvannut tuloksia jo vuoden kuluessa, mutta
onnistuikin päinvastoin lietsomaan muitakin Kaukasuksen kansoja, jotka aiemmin
olivat olleet keskenään eripuraisia, yhteiseen pyhään sotaan Venäjää
vastaan. Brittihistorioitsija John F. Baddeley tuomitsi Jermolovin strategian
paitsi raa'aksi myös lyhytnäköiseksi politiikaksi: ”Mutta he
(tshetsheenit) kostivat verisesti seuraavan 30 vuoden kuluessa, ja on outoa,
ettei venäläisten kirjoittajien ole toistaiseksi onnistunut nähdä yhteyttä
kehutun ''Jermolovin järjestelmän" ja muridisodan välillä.”.”[vi]
Venäläiset joukot yrittivät
vuodesta toiseen alistaa tshetsheenejä, mutta tshetsheenit eivät tietenkään
halunneet alistua Venäjän miehitykseen. Sotaa käytiin vaihtelevalla
menestyksellä. Otetaan näytteenä vaikkapa vuodelta 1842: ”Grabben johtama suuri venäläisosasto oli
marssinut toukokesäkuun vaihteessa Itshkerian metsän halki kohti Dargon kylää,
joka oli yksi Shamilin pääkaupungeista. Eteneminen tiheässä metsässä oli
erittäin hidasta ja vaivalloista, koska Shuaibin ja Ullu Bein johtamat vajaat 2 000 tshetsheeniä
ammuskelivat venäläisiä kaiken aikaa metsän suojista. Sotilaat pelkäsivät
erityisesti suuria pyökkejä, joihin mahtui piileksimään jopa 30-40 miestä.
Kun venäläiset olivat enää kymmenen kilometrin päässä Dargosta, he
joutuivat kääntymään takaisin jatkuvien menetysten ja sotaretken rasitusten
nujertamina. Heidän perääntymisensä sai tshetsheenien voitonriemun
leimahtamaan vertaansa hakevaksi rohkeudeksi. Vangittu venäläinen rumpali
pakotettiin rummuttamaan ja siten houkuttelemaan sotilaita väijytykseen, yli
puolet upseereista tapettiin ja venäläiset olivat jo hajaantumaisillaan kun
heidän onnistui viime hetkellä koota rivinsä, vallata takaisin viisi
tshetsheenien kaappaamista kuudesta tykistä ja palata 4.6. Gerzelin kylään.
Venäläiset olivat menettäneet kaatuneina, kadonneina ja haavoittuneina 66
upseeria ja yli 1 700 miestä, aikalaisarvion mukaan jopa yhteensä 8 000 miestä.”[vii]
Alla Dudajeva Miljoni
esimene: ”Vuoden 1844
joulukuussa kenraali Vorontsov sai rajoittamattomat valtuudet alistaa
vuoristolaiset. Heinäkuun alussa 1845 Vorontsovin kenraali Bebutov oli joutunut
Dagestanin ja Tshetshenian rajalla sijaitsevaan Retshelin vuoristosolaan ja
tiedotti siitä tykinlaukauksella. Silloin Vorontsov lähetti sinne Klüge von
Klügenaun johdolla puolet joukostaan. Sen etujoukkoa johti Passek. Juuri sitä
tshetsheenit odottivatkin ja etenevän joukon otti vastaan tshetsheenijoukko,
jota johti Talgik. Taistelu kesti 12 tuntia ja päättyi von Klügenaun täydelliseen
tappioon. 1 700 sotilasta ja upseeria menettänyt von Klügenau onnistui
tekemään läpimurron tulosuuntaansa ja pelastautua Dargoon. Kaatuneitten
joukossa olivat kenraalit Viktoronov ja Passek. Sen tappion jälkeen Vorontsov
ei uskaltanut kutsua Bebutovia luokseen, eikä itse jatkaa hänen luokseen, vaan
antoi Bebutoville käskyn poistua kuormastoineen Tshetsheniasta Dagestanin lävitse
Temir-Han-Tshuruun sekä alkoi liikkua omien joukkojensa kanssa 13.7 alavirtaan
Gerzelin linnoi-tuksen suuntaan. Tshetsheenit hyökkäsivät koko ajan ja
taisteluissa haavoittui-vat kuolettavasti kreivi Benckendorf, kreivi Geidel,
kreivi de Balmen, ruhtinas Eristov, paroni Delvig, sekä everstit Bibikov ja
Zavaliiski. Tshetsheeneistä kaatuivat naiibit Saib Ersenojev ja Eldar Vedenski.
Vorontsov ei kyennyt mitenkään pääsemään Gerzeliin ja eteneminen lisäsi
koko ajan hänen tappioi-taan. Hän päätti jäädä odottamaan Shovhal-Berdön
luona Freitagia avuksi, lähettäen avunpyynnön. Vorontsovin joukko hupeni.
Gerzel oli lähellä, mutta tavoittamattomissa. Paikallaan olokin muuttui sietämättömäksi,
sillä haavoittu-neita ja sairaita oli runsaasti. Lisäksi tshetsheenit hyökkäsivät
jatkuvasti. Viimein 18.7 Vorontsov kuuli tykkitulta ja tulitusta – se oli
Freitagin joukko, joka saapui pelastamaan hänen joukkojensa jäännökset.
Tshetshenian metsiin jäi vankeja ja kadonneita huomioon ottamatta ikuisiksi
ajoiksi lepäämään neljä tuhatta sotilasta, 186 upseeria ja neljä
kenraalia. Tshetsheenien käsiin joutuivat myös tykistö ja kuormastot
kokonaisuudessaan.”[viii]
Viimein vuonna 1859 tshetsheenien johtaja Shamil antautui ja Tshetshenia
joutui Venäjän alaisuuteen. Vastarinta ei kuitenkaan loppunut tähän, vaan
tshetsheenit yrittivät usein nousta kapinaan venäläisiä miehitysjoukkoja
vastaan.
”Neuvostoajalla tshetsheenit
olivat yksi kaikkein useimpien ja suurimpien vainojen kohteiksi joutuneista
kansakunnista.
Jatkuvat yritykset venäläistää ja kollektivisoida Tshetsheniaa huipentuivat
lopulta Stalinin päätökseen likvidoida koko tshetsheenikansa ja
Tshetsheeni-Ingushia maana. Helmikuussa 1944 koko tshetsheeniväestö vangittiin
salaisen poliisin pahamaineisen päällikön Lavrenti Berian suunnitelman
mukaisesti puna-armeijan juhlapäivänä, jolloin kaikkien piti olla kylissä
juhlimassa. NKVD:n joukot piirittivät kylät, ampuivat vastustelijat, raskaana
olevat naiset, vanhukset ym. kuljetusta kestämättömät, ja lisäksi ympäri
tasavaltaa järjestettiin raakoja joukkomurhia.
Vuoristokylät,
aulit, roihusivat viikkoja liekeissä.
Yksi
tunnetuimmista joukkomurhista tapahtui Haibahin kylässä, jossa 700 kyläläistä
poltettiin elävältä viljavarastoon NKVD:n kenraalien Mihail Gvišianin ja
Vladimir Serovin määräyksestä. Dudajevin aikana paikalle pystytettiin yksi
Tshetshenian lyhyen itsenäisyyskauden lukemattomista ”tshetsheenien
holokaustin” muistomerkeistä. Gvišianin tšekisteissä oli tuolloin myös
nuori tshetsheeni, joka kieltäytyi surmatöistä ja valitti NKVD:n johdolle,
mistä hyvästä hänet karkotettiin vankileirille Siperiaan. Nikita Hrutshev käytti
myöhemmin tämän miehen todistusta ja Haibahin joukkomurhaa todisteaineistona
Beriaa ja Serovia vastaan. Väestö lastattiin karjavaunuihin ja karkotettiin
Kazakstanin hyisille aroille. Yli 60 % tshetsheeneistä menehtyi joukkomurhissa,
kuljetuksen aikana, keskitysleireillä ja perillä Kazakstanissa, jossa hengissä
selvinneet jätettiin keskelle ei mitään ja heitä kuoli suurin joukoin nälkään,
kylmään, tauteihin jne. Ukrainalainen sotahistorioitsija ja parlamentin jäsen
professori Ivan Bilas kuvaili sittemmin Neuvostoliiton salaisen poliisin
operaatiota, jossa karkotuksessa eläviä tshetsheenejä myrkytettiin ”humanitääriseen
ruoka-apuun” kätketyillä myrkyillä, jotta erityiset kohderyhmät, kuten
juuri tshetsheenit, näyttäisivät kuolevan pikemminkin nälkään, tauteihin
ja uupumukseen. Bilasin esittelemä valtionarkiston dokumentti kutsui annoksia
”ravitseviksi yllätyksiksi”.[ix]
Karkotukseen
kuului ajatus koko tshetsheenien kansakunnan likvidoinnista ja hävittämisestä
myös muistona, mikä toteutettiin heidän kotimaassaan polttamalla vuoristokylät,
tuhoamalla kaikki tshetsheeni-kansan klassinen kirjallisuus, runous, arkistot ja
muistomerkit, repimällä hautakivet sijoiltaan ja käyttämällä ne teiden
rakentamiseen venäläisille, hävittämällä ja häpäisemällä pyhän
kotimaan ja traditioiden muisto niin pitkälle kuin mahdollista. Itsenäiseksi
julistautunut Tshetshenia keskittyikin ennennäkemättömällä tavalla
”muiston” vaalimiseen pystyttämällä kaikkialle muistomerkkejä ja
muistolaattoja ja pyrkimällä elvyttämään kansakunnan historia, jonka
Neuvostoliitto oli yrittänyt pyyhkäistä maan päältä.
Sailas: ”Tshetshenia
oli Jeltsinin ensimmäinen päänsärky, jonka hän yritti ratkaista asevoimin
jo 1991. Hän ei ymmärtänyt pudonneensa samaan vuosisataiseen ansaan, johon
hänen edeltäjänsä, Moskovan tsaarit, olivat pudonneet.
Venäläisten monet vaikeudet
alusmaissa johtuvat puuttuvasta historian tuntemuksesta. Maan johto ja väestö
eivät saaneet neuvostoaikana lukea kouluissa eikä koulujen ulkopuolellakaan
oikeaa historiaa. He eivät tiedä muuten kuin satunnaisista kuulopuheista, että
Tshetshenia on 300 vuotta taistellut Venäjää vastaan. --
Kun venäläiset eivät osaa selittää
tshetsheenien käyttäytymistä itsenäisyys-taisteluksi, he selittävät sen
nimittämällä tshetsheenejä aseistautuneiksi bandiiteiksi. He ovat lyöneet
tshetsheeneihin rikollisen kansakunnan leiman. Näitä kuvataan summittaisesti
rikollisiksi, jotka harrastavat kaikkea rahanpesusta salakuljetukseen ja
huumeista asekauppaan.
Lakkautetun KGB:n
disinformaatioosaston määrätietoista valehtelua tshetsheeneistä tarjotaan myös
ulkomaille oikeana totuutena. Tuskin Venäjä yrittäisi yhä edelleen alistaa
Tshetsheniaa hinnalla millä hyvänsä, jos venäläiset tuntisivat historian.
Venäläisten historiantiedon hämärsi etenkin Stalinin kansallisuuspolitiikka,
joka oli kolonialismia. Sitä edistettiin myös rajansiirroin, jotka näyttäytyvät
kartoilla mielivaltaisina, mutta olivat harkittuja. Kaksi tai useampia keskenään
vihamielistä tai ainakin eri kieltä puhuvaa ja mielellään eri uskontoa tunnustavaa kansakuntaa
yhdistettiin samojen hallinnollisten rajojen puitteisiin. Kansojen oli pakko,
neuvostoarmeijan pistinten edessä, sopeutua toisiinsa. Erikielisten kohdalla se
tarkoitti sitäkin, että ainoa yhteinen kieli oli venäjä. Oli pakko puhua venäjää
ja omaksua venäläiset aakkoset, joilla alettiin kirjoittaa jopa turkin ja
arabian sukulaiskieliä. Se oli tehokasta Moskovan kannalta.
Tshetsheenit nousivat kapinaan
Stalinia vastaan talvella 1940 Suomen talvisodan aikana. Heidän
kapinahallituksensa puhdisti suurehkon alueen maataan neuvostojoukoista ja pysyi
vallassa muutaman viikon. Kapina toistui kahtena seuraavana talvena ja 1942
alueen kantaväestö oli saanut haltuunsa puolet maastaan. Neuvostoliiton
ilmavoimat pommittivat silloinkin Tshetsheniaa.
Stalin kosti tshetsheenien
itsepintaisuuden karkottamalla heidät ja ingushien naapurikansan - muutaman
muun Kaukasuksen
kansan ohella - viimeistä lasta ja mummoa myöten Keski-Aasiaan 1944.
Tshetsheenejä syytettiin yhteistoiminnasta Saksan kanssa, mutta kyseessä oli
raaka tapa päästä eroon kokonaisista kansoista ja sijoittaa niiden tilalle
venäläisiä ja ukrainalaisia. Gruusialainen Stalin harjoitti Tshetsheniassa etnistä
puhdistusta. Hän harjoitti samaa Krimillä, Inkerinmaalla ja Baltiassa sekä itäisessä
Puolassa eli neuvostolaisittain sanottuna Länsi-Ukrainassa ja läntisellä
Valko-Venäjällä.
Neuvostoviranomaiset aloittivat
pakkokyydityksen sairaalla tavalla. He kutsuivat vuoristokylien asukkaat
puna-armeijan vuosipäivän juhlaan kyliensä ja kaupunkiensa torille. Juhlan
alettua väestölle luettiin karkotusmääräys ja toreille tulleet tsekistit,
salaisen palvelun sotilaat ajoivat juhlapukeisen väen suoraan karkotusmatkalle.
Talot ja tavarat jäivät venäläisille.
Tshetsheenejä lastattiin kylmiin
vaunuihin noin 400 000. Heistä kuoli noin satatuhatta nälkään, janoon,
kylmään ja tauteihin viikkoja kestäneellä matkalla Kazakstanin aroille.
Siellä heistä kuoli toiset satatuhatta ennen kuin he pystyivät mukautumaan
mannermaan talveen.
Joukkokarkotuksen välttäneet
aloittivat sissisodan neuvostojoukkoja vastaan. Nyt Moskovassa kerrotaan, että
viimeinen toisen maailmansodan lopulla vuorille siirtynyt tshetsheenisissi
saarrettiin ja tapettiin 1967, yli kaksi vuosikymmentä karkotuksen jälkeen.
Hrutshev tuomitsi tshetsheenien karkotuksen kuuluisassa paljastuspuheessaan
Stalinin rikoksista 20. puoluekokouksessa 1956. Nämä saivat tiedon salaisesta
puheesta karkotuspaikoilleen. Odottamatta muodollista rehabilitointia, maineen
puhdistamista, noin 25 000 tshetsheeniä ja ingusia lähti heti paluumatkalle
kotimaahansa. Vuodenvaihteen 1956-1957 aikoihin Moskova rehabilitoi Kaukaasian
viisi karkotettua kansakuntaa, tshetsheenit, ingusit, kalmukit, karatsait ja balkaarit.
Heidän lakkautetut autonomiset tasavaltansa ja alueensa palautettiin taas kartalle.
Maineenpalautuksesta alkoi vaellus
takaisin kotiin Kaukasukselle. Siellä nousi uusia ongelmia talot vallanneiden
venäläisten kanssa. Tapahtumat saivat synkimmän käänteen Groznyissa, jossa
lukuisten mellakoiden jälkeen kesällä 1958 venäläiset asukkaat järjestivät
kolme vuorokautta jatkuneen pogromin. He hyökkäsivät tshetsheenien kimppuun
ja surmasivat näitä joukoittain. Puna-armeija tuli kaupunkiin vasta neljäntenä
päivänä keskeyttämään verilöylyn, jonka järjestäjät olivat ottaneet
iskulauseikseen huudot "Eläköön Stalinin kansallisuuspolitiikka" ja
"Tshetsheenit ja ingusit pois Kaukasukselta".
Ingusit saivat lisärangaistuksen,
kun Moskova lohkaisi heidän ikivanhasta asuinalueestaan Prigorodnyin piirin ja
liitti sen Pohjois-Ossetian tasavaltaan vieraiden hallittavaksi. Alueesta
alkoivat yhteenotot uudelleen 1992, jolloin Moskovan hyväksyvien silmien alla
osseetit ryhtyivät karkottamaan asevoimin ja verenvuodatusta kaihtamatta kylissään
asuvia inguseja.
Kirjailija Anatoli Pristavkin
kertoo kirjassaan Yöpyi pilvi kultainen, miten väkeä kehotettiin Venäjällä
1944 matkustamaan
etelään Kaukasukselle ja ottamaan haltuunsa siellä olevat tyhjät valmiit
talot ja hedelmälliset puutarhat, joilla satokin oli odottamassa korjaajia.
Samalla tavalla väkeä kehotettiin hakeutumaan Suomelta otetun Karjalan
kaupunkien ja kylien valmiisiin taloihin. Muuttajat ottivat vallattujen alueiden
omaisuuden haltuunsa määrätietoisesti ja onnellisina siitä, ettei heidän
itsensä tarvinnut tehdä mitään. Samoin venäläiset anastivat ja asuttivat
Krimin, josta krimintataarit oli karkotettu härkävaunuissa Keski-Aasiaan.
Krimintataareja lähetettiin matkaan 150 000 ja perille tuli kuukausia myöhemmin
noin 100 000 henkeä.
Moskovassa ei historian puutteeseen
ole vielä kehitetty radikaalia ratkaisua, jollaisen Jeltsin kehitti vapauden
puutteeseen. Venäjän ravistautuessa Neuvostoliitosta syksyllä 1991 hän
matkusti pitkin valtakuntaa ja sanoi Siperiassa: "Ottakaa vapautta niin
paljon kuin tarvitsette!"
Siperiassa Saha (Jakutia), Uralin
tienoilla Tatarstan ja Bashkortostan (Bashkiria) sekä Kaukasuksella Tshetshenia
alkoivat ottaa vapautta. Tshetshenian liikehdintää johti kenraali Dzhohar
Dudajev, joka oli komentanut strategisten ilmavoimien divisioonaa Tartossa
Virossa. Hänellä oli ollut komennossaan ydinpommittajia vaikka koko maailman
tuhoamiseen. Tämä kertoo, että hänet oli testeissä todettu hermonsa
hallitsevaksi upseeriksi.
Dudajev hajotti klaanien suostumuksella neuvostoaikaisen korkeimman neuvoston ja määräsi presidentinvaalit sekä kansanäänestyksen itsenäisyydestä. Tshetshenia äänesti itsenäisyyden puolesta ja presidentinvaaleissa se valitsi Dudajevin. Alue oli silloin osa Tshetsheno-Ingusetiaa. Ingusit torjuivat itsenäisyyden ja pitivät parempana pysyä Venäjän federaatiossa. He uskoivat - väärin kuten on käynyt ilmi - saavansa Moskovan tukea osseetteja vastaan. Alueet erosivat toisistaan ja määrittelivät summittaisen rajan. Stalin oli aikoinaan yhdistänyt ne omien periaatteittensa nojalla. Tshetshenia käytti Neuvostoliiton perustuslain pykälää, joka antoi liittovaltion osille ero-oikeuden.”[x]
[i] Antero Leitzinger;
Tshetsheenit – Pohjois-Kaukasuksen historiaa... ; 1995; sivu 5
[ii] Antero Leitzinger;
Tshetsheenit – Pohjois-Kaukasuksen historiaa... ; 1995; sivu 7
[iii] Antero Leitzinger;
Tshetsheenit – Pohjois-Kaukasuksen historiaa... ; 1995; sivu 7
[iv] Antero Leitzinger;
Tshetsheenit – Pohjois-Kaukasuksen historiaa... ; 1995; sivu 8
[v] Antero Leitzinger;
Tshetsheenit – Pohjois-Kaukasuksen historiaa... ; 1995; sivu 10
[vi] Antero Leitzinger;
Tshetsheenit – Pohjois-Kaukasuksen historiaa... ; 1995; sivu 13
[vii] Antero Leitzinger;
Tshetsheenit – Pohjois-Kaukasuksen historiaa... ; 1995; sivu 46
[viii] Alla Dudajeva –
Miljoni esimene; 2004; sivu 214
[x] Anne Sailas, Ilmari
Susiluoto, Martti Valkonen – Venäjä, jättiläinen tuuliajolla; 1996;
sivu 148