Anna Politkovskaja - Hän käännytti terroristeja
Anna Politkovskajan kirjoittama artikkeli julkaistiin Eesti Päevaleht-lehdessä 14.10.2006, eli Annan kuoleman jälkeen. Suomentanut Juhani Putkinen.
Tshetshenian OMONin komentajan
varamies Buvadi Dahhijev haavoittui kuolettavasti 13. syyskuuta tapahtuneessa
Tshetshenian ja Ingushian miliisien yhteenotossa.
Minä
en halua puuttua sen konfliktin yksityiskohtiin, vaan kertoa Buvadista sitä,
mistä ei saanut tehdä juttua hänen eläessään.
Buvadi
oli erityinen persoona, jolla oli kaksi vastakkaista puolta. Hänestä muistui
minulle mieleen Hrutshovin hautakivi Moskovassa Novodevitshjen hautausmaalla -
se on puoleksi musta ja puoleksi valkoinen.
Toiselta
puolen katsottuna Buvadi oli tavallinen Moskova-mielisen virkakoneiston työntekijä,
jollaisia Tshetsheniassa on hyvin paljon. Vaan hän ei lähtenyt sinne uudessa
aallossa, kun sinne tuli kokoon Kadyrovin kutsusta lauma rikollisia ja
tshetsheenitaistelijoita. Hän oli jo Dudajevin opposition edustaja, joka
palveli uskollisesti Tshetshenian OMONia vuodesta 1995 alkaen, jonka
edellytyksenä oli täydellinen venäläismielisyys. Mashadovin ja Basajevin
ollessa vallassa Buvadi poistui periaatteesta Tshetsheniasta. Kun Toinen
Tshetshenian sota alkoi, hän astui ensimmäisten joukossa heitä vastaan.
Ajoittain
hän toimi äärimmäisen julmasti. Nimittäkäämme asioita niiden oikeilla
nimillä: Tshetshenian OMONissa ihmiset työskentelevät siksi, että ampua
kuoliaaksi, niin kauan kuin heitä itseään ei ole ammuttu kuoliaaksi.
Viimeinen tapaaminen Groznyissä
Elokuussa,
kohdatessamme viimeisen kerran Groznyissä, hän ei katsonut minua silmiin ja
puri vihoissaan vesimelonia, aivan kuin se olisi ollut syyllinen johonkin. Hän
oli hermostunut ja yritti keskeyttää keskustelun, sillä minä vaadin tietoja
yhdestä kadonneesta opiskelijasta - Alihhan Kulojevista, jonka äiti Aminat
matkusti yhdessä toisten samanlaisten äitien kanssa pitkin Tshetsheniaa ja
pyysi kaikkia tapaamiaan, että he lopulta saisivat Buvadin puhumaan - eli
kertomaan, missä on hänen ainoa poikansa...
Minä
sitten kysyinkin, vaan Buvadi vaikeni. Hänellä ei ollut mitään kerrottavaa -
oli opiskelija, mutta sitten ei enää ollut. ”Hän ei ollut mihinkään
syyllinen,” hän sanoi viimeiseksi. ”Miksi te ette sitten päästäneet häntä
vapaaksi?” Buvadi pureskeli vesimeloninkuorta ja oli hiljaa.
Toisaalta
Buvadin luonteessa oli myös pehmeä puoli, samalla kun paljot toiset olivat läpeensä
julmia. Kaikki Tshetshenian väkivaltakoneistojen edustajat jakaantuvat heihin,
jotka ennen ihmisen tappamista ajattelevat, sekä heihin, jotka ovat jo aikoja
sitten harjaantuneet olemaan ajattelematta. Buvadi yritti ymmärtää tähtäimissä
olevia ihmisiä. Ja se pelasti monien elämän, jopa sellaisienkin, jotka olivat
Tshetshenian lihamyllyn periaatteiden mukaan toivottomia.
Buvadi
pelasti emiirien leskiä, jotka olisi pitänyt tappaa potentiaalisina
itsemurhaterroristeina. Buvadi vei ne naiset kotiin luokseen, vaikka hänellä
ei ollut vähäisintäkään oikeutta tehdä sitä.
Kaikilla oli lapset
He olivat Buvadin luona kuten karanteenissa. Buvadi tuli
palveluksesta kotiin ja keskusteli heidän kanssaan öitä läpeensä. Se, että
he olivat potentiaalisia itsemurhapommittajia, ei ole liioittelua - heidän
miehensä ja toverinsa olivat tosiaan opettaneet heitä niin pommeja
paikoittamaan kuin myös ajamaan bussia.
”Mutta miksi te teitte siten?”
”Heillä kaikilla oli lapset...”
”Ja lapsetkin elivät täällä?”
”Kyllä, he olivat täällä yhdessä lastensa kanssa. Minä
halusin saada selvää, vieläkö heillä on toivoa. Kykenevätkö he vielä
kasvattamaan lapsiaan, vai onko kaikki myöhäistä.”
Kiirehtien edelle sanon, että siitä talosta ei kukaan
poistunut toivottomana. Sen omalaatuisen kasvatustyön tuloksena heistä tuli
omia lapsiaan varten pelastetut äidit.
”Aluksi he puhuivat vain sitä, että minun on annettava
heidän kuolla oman miehensä puolesta... He eivät ottaneet antamaani leipäpalastakaan
suuhunsa,” kertoi Buvadi. ”Lapsistaan he eivät huolehtineet, aivan kuin
heitä ei olisi ollutkaan. Istuivat omissa hijabeissaan kuin kuolleet ja sillä
selvä.”
”Miten se jatkui?”
”Puhuin heille, kahden-kolmen päivän kuluttua he
alkoivat syömään. Jotkut ottivat myös hijabinsa pois ja pitivät ainoastaan
huivia. Sitten kun he heräsivät eloon, niin etsin heille elinpaikan - joko
ulkomailla tai täällä, Venäjällä. Etsin sukulaisia, jotka eläisivät
suuremmista kaupungeista kauempana, ja sovin heidän kanssaan puhelimitse.”
”Mutta miksi teitte sen kaiken?”
”Mutta mitä ne tytöt olivat nähneet eläessään?”
selvitti Buvadi minulle. ”Me olimme heidän iässään vasta pioneerejä, kävimme
leireillä ja elokuvissa, söimme jäätelöä... Heidän elämässään ei ole
ollut mitään sellaista. Tunsin itseni syylliseksi heidän edessään.”
Vielä Kaukasiasta lähtönsä jälkeen naiset jatkoivat
soittojaan Buvadille, neuvotellakseen mitä yhdessä tai toisessa tilanteessa
pitäisi tehdä. Niin oli sen vuoden 13. lokakuuta saakka.
Oli ilmeisesti vuoden 2001 loppu. Talvi. Raskas talvi -
ammuttiin räjäyteltiin pommeja, vaan Kadyrovin poika istui sittenkin vielä
nurkassa, kun vanhemmat ihmiset keskustelivat. Maanalaisia dzhamaatteja
(suljettuja muslimijärjestöjä - toim) toimi Groznyissä paljon ja etupäässä
siellä kävivät 14-16-vuotiaat nuorukaiset.
”Setä, anna meidän kuolla!”
”Olin pahoillani heidän puolestaan, kuten niiden
leskienkin.” Sanoi Buvadi, joka oli toistamiseen johtanut sellaisten
ryhmittymien hävittämisoperaatioita. ”He eivät olleet vielä ennättäneet
elää. Minä pidän omana syynäni, että heiltä vietiin lapsuus. Miten monia
kertoja minulta onkaan pyydetty, saarretuista taloista huudettu:
”Setä, anna meidän kuolla!” ”Ja minä annoin heidän
räjäyttää itsensä ilmaan, sillä tiesin, mitä tapahtuu jos me otamme heidät
kiinni elävinä. Tapahtui niinkin, että minä toimitin vanhemmille heidän
viimeiset sanansa.”
Jostakin syystä muistelimme tämän vuoden elokuussa jälleen
niitä nuoria poikia dzhamaateista. Buvadi riemuitsi, että silloin ei vielä
ollut typerää lakia joka kieltää ruumiiden luovutuksen.
”Minä luovutin itse ruumiit heidän vanhemmilleen...
Mutta miten minä sitä nyt voisin tehdä?”
Samana vuonna 2002. tai 2003. me pohdiskelimme, ketkä
olivat hänen mielestään wahhabiitteja ja mitä heidän kanssaan pitäisi tehdä.
Siihen aikaan venäläismieliset tshetsheenit puhuivat wahhabiiteistä
ainoastaan inhottavuuksia ja tappoivat heitä sen pidemmälti ajattelematta.
Mutta Buvadi lupasi itselleen jopa seuraavat sanat: ”Heidän joukossaan oli
bandiitteja, mutta oli myös täysin puhtaita ihmisiä. Kaikki tapettiin.”
Silmieni edessä on kuva, kuinka hän sitä minulle sanoi.
Groznyin OMONin toisessa kerroksessa, myöhemmin kuolleen komentajan Mussa
Gazimagomadovin huoneessa. Ympärillä toikkaroivat jotkut Venäjän
turvallisuuspalveluiden humalaiset upseerit, silmissään poissaoleva murhaava
katse. He ovat FSB:n tai GRU:n kuolemaneskadroonista, Buvadin tovereita sodassa.
Buvadi laittaa pöydälle pulloja ja suupaloja sekä selittää heille jotakin.
”Puhtaita ihmisiä? Miten he siis ovat puhtaita, kun heistä
puhutaan...”
Buvadi keskeyttää: ”Minun veljeni oli wahhabiitti. Hän
oli täysin puhdas (viaton - jp) ihminen, toista sellaista minä en ollut
aikaisemmin tavannut. Niin ajatuksiltaan kuin jokapäiväisessä elämässä hän
oli täysin puhdas. Ei juonut eikä tupakoinut, ei kiroillut eikä tehnyt mitään
pahaa.”
”Ei yrittänyt käännyttää teitä?”
”Ei koskaan. Hän ei tyrkyttänyt minulle mitään.”
”Missä hän nyt on?”
”Sai surmansa.”
Puoliminuuttisen tauon jälkeen hän sanoi suurella
ylpeydellä jopa riemulla: ”Kaatui taistelussa. Niin kuin oli tarkoitettu.”
Kadyrovin poika
Joka sillä hetkellä parhaillaan söi tai joi, hän hiljeni
hetkeksi. Olla ylpeä wahhabiitista heitä vastustavan organisaation keskellä
voisi helposti loppua veljen kohtalon jakamiseen.
Sitten valtaan tuli Kadyrovin poika. Kuinka hän alkoikaan
vihaamaan Buvadia! Yritti survoa häntä taistelijoiden joukkoon ja syytti
yhteistyöstä heidän kanssaan. Koko tämän
kesän yritti ajaa Buvadia OMONista ja jopa Tshetsheniasta menemään... Se
tapahtui silloin, kun alkoi täysin vastenmielinen tshetsheenistäminen sekä
halpamaisuutta alettiin arvostamaan yhtä korkealle kuin rohkeutta.
Vaan Buvadi ei lakannut tuntemasta ylpeyttä omasta
wahhabiittiveljestään ja nuorten äitien pelastamisesta, vaikka Tshetsheniassa
on parhaillaan tapana sanoutua julkisesti irti veljistään.
Buvaldin kuolemasta liikkuu kaksi versiota. Musta versio on
sellainen, että hän ajoi paikalle kun tshetsheenimiliisit ja ingushimiliisit
selvittelivät välejään, antoi ingushille ympäri korvia ja ammuttiin siitä
hyvästä.
Minä en usko sitä. Hänen tapanaan ei ollut antaa ympäri
korvia, hän tiesi mainiosti, mitä siitä seuraa vainahhien riidassa.
Toinen versio: kun riita alkoi Buvaldi ei ollut siellä,
vaan hän saapui jostakin läheltä rauhoittamaan osapuolia. Astui ulos
autostaan ja alkoi vakuuttamaan osapuolia sekä sai sarjan rynnäkkökivääristä.
Oletan, että niin se tapahtui. Olen iloinen siitä, että
Buvadi jäi loppuun saakka tavoilleen uskolliseksi ja suostutteli heitä olemaan
ampumatta. Vaikka hän osasi myös itse oikein hyvin ampua eläviin
maalitauluihin, hän vietti viimeiset tunnit sittenkin omalla ”valoisalla”
puolellaan.
”Kaikki ovat kyllästyneet sotaan,” hän sanoi minulle
kuukautta ennen kuolemaansa. ”Kaikkien pitäisi leppyä.”
Ymmärtää - se on jättää eloon
Virallisessa Tshetsheniassa on parhaillaan hyvin vähän
ihmisiä, jotka eivät ole juuri enkeleitä, mutta vähintäänkin yrittävät
ymmärtää ja tuntea myötätuntoa. Sitä vastoin siellä on yhä enemmän
suoraviivaisia ja yksisoluisia ihmisiä, joille tappaminen on kuten teen
juomista.
Mitä Tshetshenian oloissa tarkoittaa ”ymmärtää”? Ymmärtää
- se on jättää henkiin. Suvaitsevaisuudella on siellä sellainen hinta,
toista ei valitettavasti ole. Siinä yhteydessä monet luulevat, että leikit
armahtamisen kanssa ovat jonkunlaiset näytteet Kadyrovin suvaitsevaisuudesta -
sitä, kuinka hän pelastaa taistelijoita ja pitää kansaa alalla.
Todellisuudessa kaikki värjätään vieläkin enemmän
verellä ja luotetaan, että ne käsiraudat pitävät ihmisiä toistensa vieressä.
Mutta Buvadi halusi sitoa ihmisiä mahdollisuudella elää. Hän lahjoitti
ihmisille toisen elämän mahdollisuuden, vaikka virka-asema edellytti, että hän
lopettaisi ensimmäisenkin elämän.
Jostakin syystä me hyvästelimme viimeksi pitkään.
”Onko siinä talossa, jossa sinä yövyt, vähintään
rynnäkkökivääri?” Buvaldi ei antanut minulle rauhaa.
”Siellä ei ole mitään rynnäkkökivääriä. Minä en
halua rynnäkkökivääriä,” minä tirskuin. Olen kyllästynyt rynnäkkökivääreihin.
Seitsemän vuotta aina rynnäkkökiväärit ja rynnäkkökiväärit. Etkö sinä
ole kyllästynyt?”
Buvaldi oli hiljaa, vaan solidaarisesti. Häntäkin olivat
rynnäkkökiväärit ja jatkuva pelko kyllästyttäneet. Hän oli kuollakseen väsynyt
jatkuvaan aseen kantamiseen, asepuvussa nukkumiseen ja kasarmintapaisessa
kodissa elämiseen... Sanotaan, että heidän täytyy kaatua, jotka ovat väsyneet.
Kääntänyt Üve Maloverjan